Kamera & kynä

Kirjallisia merkintöjä audiovisuaalisesta kulttuurista.

16.8.16

Mies, joka toi kamerakynän Suomeen – eli kuinka kaikki arvokas syntyy vuorovaikutuksessa

›
Viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungner on usein esittänyt, että nykyisessä verkostoituneessa maailmassa kaikki arvokas ...
9.8.16

Videoblogit tekivät elokuvasta kansankulttuuria

›
Audiovisuaalisen verkkokulttuurin suuntaa ovat tähän asti näyttäneet laitevalmistajat ja nettikorporaatiot. Nyt tubettajat ovat ot...
13.7.16

Montaasi ja mentaalinen huomiopiste

›
Eisensteinin esittelemä intellektuaalinen montaasi jälkeläisineen on vaivannut minua aktiivisesti. Olen aiemmin kirjoittanut kahdesti yrit...
15.5.16

Miten videokuvaaminen edistää oppimista? Osa 4/6: Kuvaaminen on objekti, jota veistetään yhdessä

›
Vantaalaisen koulun kuudes luokka on saanut tehtäväkseen havainnollistaa antiikin Rooman tapahtumia videoblogien avulla. Kullakin ryhmä...
20.4.16

Miten videokuvaaminen edistää oppimista? Osa 3/6: Kuva on mielen natiivi kieli

›
Tässä kuvassa olen minä , 20 vuotta sitten, peruskoulun viimeisellä luokalla. Ja samaan aikaan olen nyt tässä ruudun edessä, kirjoittamas...
14.3.16

Rajoittaako huoli yksityisyydestä lapsen kansalaisuutta?

›
Silloin kun minä olin nuori... julkisuus näytti monella tavalla jännittävältä kentältä. Pelottavimmillaan se oli silloin, kun yläaste...
3 kommenttia:
23.2.16

Miten videokuvaaminen edistää oppimista? Osa 2/6: Kameran tarkkaavaisuus on valikoivaa

›
Kesäkuussa 2001 liikuin Helsingissä poikkeuksellisen tarkkaavaisena. Missä kuljinkin, etsin katseellani aivan tietynlaista puistomaista mi...
11.2.16

Miten videokuvaaminen edistää oppimista? Osa 1/6: Kamera on ajatuksen peili

›
(Kirjoittelen raakatekstiä kamerakynän pedagogiikasta vielä tuntematonta tulevaa käyttöä varten tähän blogiini. Näissä kirjoituksissa kontek...

Hyvää arvokeskustelua ei synny ilman hyvää johtamista

›
Tp @niinisto on aina ollut suorapuheinen ja realisti. Presidenttimme on rohkea, aito ja hyvä arvojohtaja! Suomessa on vihdoinkin #Presid...
9.1.16

Montaasin arvoitus ratkeaa taas

›
Tutkin montaasin mekanismia kesällä hieman pakkomielteisesti . Minulle jäi käteen kolme palaa, joissa kussakin on kirkas kuva, mutta joid...
28.12.15

Uusi netiketti vuodelle 2016 – 3x3 ohjetta parempaan keskusteluun verkossa

›
Heinäkuun viimeisenä päivänä vuonna 1998 – olin 17-vuotias – lähetin sähköpostilla Helsingin kaupungille aloitteen. On perustettav...
1 kommentti:
24.10.15

1 + 1 > 2 eli miten eräs elokuvapedagogi ja hänen tyttärensä ratkaisivat montaasin arvoituksen

›
Kaksi toisistaan riippumatonta otosta tuottaa yhdessä kolmannen merkityksen, jota ei sellaisenaan ole kummassakaan kuvassa. Tämän enemp...
7.10.15

Mitä tulevaisuuden elokuvantekijän pitäisi oppia peruskoulussa?

›
On vuosi 2035. Olet menossa katsomaan uutta kotimaista elokuvaa, joka on tullut juuri ensi-iltaan. Tuon elokuvan tekijät   –   ovat nyt peru...
‹
›
Etusivu
Näytä internetversio

Tietoja minusta

Oma kuva
Ismo Kiesiläinen
Vähän kaikkea: elokuvantekijä, toimittaja, nuorisotyöntekijä ja mediapedagogi.
Tarkastele profiilia
Sisällön tarjoaa Blogger.