Kamera & kynä
Kirjallisia merkintöjä audiovisuaalisesta kulttuurista.
31.7.17
Kamerakynän pedagogiikka: opettajan käsikirja on valmis, julkaistu ja ilmainen!
›
Hei opettajat! Vietin kanssanne kaksi hauskaa ja opettavaista vuotta. Toin teille kehittelemiäni ajatuksia videokameran käyttämise...
8.7.17
VAROKAA ELÄMÄÄ – äänetöntä musiikkia kolmelle kuvaruudulle
›
Vuonna 2014 toteutimme Martti Anttilan kanssa maailmanhistorian ehkä ensimmäisen äänettömän musiikkielokuvan Pianotrio nro 1 . Projek...
8.5.17
Kotimainen elokuvanäyte montaasin käsittelemiseen äidinkielen ja kuvataiteen opetuksessa
›
Montaasi on yksi elokuvakerronnan vanhimmista ja väärinymmärretyimmistä keinoista. Sitä on ollut hieman hankalaa käsitellä elokuvakasvatuks...
2 kommenttia:
27.4.17
Planeettamme Maan ideologia on valinta
›
Luonnon voi esittää monella tavalla. Luontodokumentin viidakko voi olla monimutkainen järjestelmä, jossa jokaisella eliölajilla on te...
1 kommentti:
13.4.17
Hauskoja ja fiksuja kuvaustehtäviä retkelle eläintarhaan
›
Opettaja kertoi luokan retkestä Korkeasaaren eläintarhaan. Oppilaat olivat saaneet tehtäväksi ottaa eläimistä valokuvia, joita sitten...
30.3.17
Maija Kahri voitti ensimmäisen kamerakynähaasteen!
›
Elokuvaohjaaja Selma Vilhunen on valinnut ensimmäisen kamerakynähaasteen voittajan! Tehtävänä oli kuvata pieni elokuva, jossa hattupäinen ...
9.3.17
Lisää yhteistoiminnallisuutta, vuorovaikutusta ja empatiaa digilaitteiden käyttöön!
›
Tieto- ja viestintätekniikalla on koulussa kaksi hyvää käyttötarkoitusta: tieto ja viestintä . Näistä jälkimmäinen herättää julkisessa ke...
2 kommenttia:
8.3.17
Semiotiikkaa aloittelijoille (sisältää seurapelin)
›
Semiotiikkaa sen klassisilla käsitteillä ei tietääkseni juuri opeteta peruskoulussa, ehkä siksi, että teorian sisäistämisen ajatellaan vaati...
3.3.17
Lisäaikaa kamerakynähaasteeseen! Uusi deadline 19.3.
›
Pyynnöstä jatkan kamerakynähaasteen osallistumisaikaa 19.3. asti. Lue lisää >>
20.2.17
Tunnetaitoja kamerakynällä
›
Kamerasta tuli kynä Elokuva on media, joka vetoaa tunteisiin. Mukaansatempaava tarina, elokuvateatterin suuri valkokangas, lähikuvat kasvois...
Kännykän käyttöä pitää opettaa
›
Paula Koskimäki kirjoittaa ( Opettaja 2/2017 ) kännyköiden aiheuttamasta häiriöstä lukio-opiskelussa. Koskimäen tekemän kyselyn mukaan valta...
18.2.17
Digiloikka syrjäytti Helsingissä mediakasvatuksen
›
Helsingin opetusvirasto on panostanut paljon resursseja tieto- ja viestintäteknologian käyttöön opetuksessa. Uuden opetussuunnitelman vaati...
31.1.17
Kamerakynähaaste – annan 200 euroa fiksulle videokuvaajalle
›
EDIT: Vastaan useampaan pyyntöön jatkamalla osallistumisaikaa 19.3.2017 asti! Minulla on 500 euroa rahaa, jonka aion jakaa tubettamise...
16.1.17
Miksi kuvaajan on niin helppo keskittyä?
›
Jos harrastat kuvaamista, valokuvaa tai elokuvaa, olet ehkä joskus huomannut, kuinka helppoa kuvaamisen äärelle on unohtua. Kuvaaminen ...
1 kommentti:
15.1.17
Älä katso peiliin, katso itseäsi videolta
›
Tiedättekö kiusallisen tunteen itsensä katsomisesta videolla? Arvelen, että videon kiusallisuus johtuu ainutlaatuisesta mahdollisuudesta ...
20.10.16
Miten videokuvaaminen edistää oppimista? Osa 6/6: Oppiminen on emotionaalinen tapahtuma
›
Olin pitämässä yhtä ensimmäisistä videotyöpajoistani. Oli äidinkielen tunti yläkoulun kahdeksannella luokalla itähelsinkiläisessä kouluss...
14.10.16
Miten videokuvaaminen edistää oppimista? Osa 5/6: Oppiminen tulee näkyväksi
›
"Lapsen on itse, opettajan avulla, kehitettävä omaa tietorakennelmaansa ja osaamistaan. Etenemisreitti ei ole valmiina opettajan mie...
‹
›
Etusivu
Näytä internetversio