Kamera & kynä

Kirjallisia merkintöjä audiovisuaalisesta kulttuurista.

31.7.17

Kamerakynän pedagogiikka: opettajan käsikirja on valmis, julkaistu ja ilmainen!

›
Hei opettajat! Vietin kanssanne kaksi hauskaa ja opettavaista vuotta. Toin teille kehittelemiäni ajatuksia videokameran käyttämise...
8.7.17

VAROKAA ELÄMÄÄ – äänetöntä musiikkia kolmelle kuvaruudulle

›
Vuonna 2014 toteutimme Martti Anttilan kanssa maailmanhistorian ehkä ensimmäisen äänettömän musiikkielokuvan  Pianotrio nro 1 . Projek...
8.5.17

Kotimainen elokuvanäyte montaasin käsittelemiseen äidinkielen ja kuvataiteen opetuksessa

›
Montaasi on yksi elokuvakerronnan vanhimmista ja väärinymmärretyimmistä keinoista. Sitä on ollut hieman hankalaa käsitellä elokuvakasvatuks...
2 kommenttia:
27.4.17

Planeettamme Maan ideologia on valinta

›
Luonnon voi esittää monella tavalla. Luontodokumentin viidakko voi olla monimutkainen järjestelmä, jossa jokaisella eliölajilla on te...
1 kommentti:
13.4.17

Hauskoja ja fiksuja kuvaustehtäviä retkelle eläintarhaan

›
Opettaja kertoi luokan retkestä Korkeasaaren eläintarhaan. Oppilaat olivat saaneet tehtäväksi ottaa eläimistä valokuvia, joita sitten...
30.3.17

Maija Kahri voitti ensimmäisen kamerakynähaasteen!

›
Elokuvaohjaaja Selma Vilhunen on valinnut ensimmäisen kamerakynähaasteen voittajan! Tehtävänä oli kuvata pieni elokuva, jossa hattupäinen ...
9.3.17

Lisää yhteistoiminnallisuutta, vuorovaikutusta ja empatiaa digilaitteiden käyttöön!

›
Tieto- ja viestintätekniikalla on koulussa kaksi hyvää käyttötarkoitusta: tieto ja viestintä . Näistä jälkimmäinen herättää julkisessa ke...
2 kommenttia:
8.3.17

Semiotiikkaa aloittelijoille (sisältää seurapelin)

›
Semiotiikkaa sen klassisilla käsitteillä ei tietääkseni juuri opeteta peruskoulussa, ehkä siksi, että teorian sisäistämisen ajatellaan vaati...
3.3.17

Lisäaikaa kamerakynähaasteeseen! Uusi deadline 19.3.

›
Pyynnöstä jatkan kamerakynähaasteen osallistumisaikaa 19.3. asti. Lue lisää >>
20.2.17

Tunnetaitoja kamerakynällä

›
Kamerasta tuli kynä Elokuva on media, joka vetoaa tunteisiin. Mukaansatempaava tarina, elokuvateatterin suuri valkokangas, lähikuvat kasvois...

Kännykän käyttöä pitää opettaa

›
Paula Koskimäki kirjoittaa ( Opettaja 2/2017 ) kännyköiden aiheuttamasta häiriöstä lukio-opiskelussa. Koskimäen tekemän kyselyn mukaan valta...
18.2.17

Digiloikka syrjäytti Helsingissä mediakasvatuksen

›
Helsingin opetusvirasto on panostanut paljon resursseja tieto- ja viestintäteknologian käyttöön opetuksessa. Uuden opetussuunnitelman vaati...
31.1.17

Kamerakynähaaste – annan 200 euroa fiksulle videokuvaajalle

›
EDIT: Vastaan useampaan pyyntöön jatkamalla osallistumisaikaa 19.3.2017 asti! Minulla on 500 euroa rahaa, jonka aion jakaa tubettamise...
16.1.17

Miksi kuvaajan on niin helppo keskittyä?

›
Jos harrastat kuvaamista, valokuvaa tai elokuvaa, olet ehkä joskus huomannut, kuinka helppoa kuvaamisen äärelle on unohtua. Kuvaaminen ...
1 kommentti:
15.1.17

Älä katso peiliin, katso itseäsi videolta

›
Tiedättekö kiusallisen tunteen itsensä katsomisesta videolla? Arvelen, että videon kiusallisuus johtuu ainutlaatuisesta mahdollisuudesta ...
20.10.16

Miten videokuvaaminen edistää oppimista? Osa 6/6: Oppiminen on emotionaalinen tapahtuma

›
Olin pitämässä yhtä ensimmäisistä videotyöpajoistani. Oli äidinkielen tunti yläkoulun kahdeksannella luokalla itähelsinkiläisessä kouluss...
14.10.16

Miten videokuvaaminen edistää oppimista? Osa 5/6: Oppiminen tulee näkyväksi

›
"Lapsen on itse, opettajan avulla, kehitettävä omaa tietorakennelmaansa ja osaamistaan. Etenemisreitti ei ole valmiina opettajan mie...
‹
›
Etusivu
Näytä internetversio

Tietoja minusta

Oma kuva
Ismo Kiesiläinen
Vähän kaikkea: elokuvantekijä, toimittaja, nuorisotyöntekijä ja mediapedagogi.
Tarkastele profiilia
Sisällön tarjoaa Blogger.