27.9.10

Media näyttää muulle maailmalle mallia


Jos seuraa päivittäistä mediatarjontaa pintapuolisesti, saattaa helposti kuvitella, että monet tiedotusvälineet ovat valmiita käyttämään hyvin alhaisia keinoja kilpaillessaan kuluttajan katseista. Mokat, kohut, BB-tyypit, tissit ja missit - katso kuvat - ovat naruja, joista vetelemällä kassaan kilisee helpoimmat voitot.

Tämä on kuitenkin karkea, populistinen ja asiantuntematon yksinkertaistus. Jos vaivautuu selailemaan tiedotusvälineiden nettisivuja yhtään pintaa syvemmälle, huomaa, että niiden toiminta perustuu tarkasti mietittyihin missioihin, visioihin ja arvoihin. Eikä niissä puhuta mitään tisseistä!

Otetaan esimerkiksi Iltasanomia julkaiseva Sanoma News. Sen missio on tyydyttää ihmisten tarvetta tietää ja ymmärtää. Siksi se esimerkiksi tänään kertoo yksityiskohtaisesti Big Brotherin örvellysbileistä, joissa kännättiin, oksennettiin suureen porealtaaseen, päiväkirjahuoneeseen ja sänkyyn, suudeltiin oksennuksessa ja kännissä, sammuttiin, kopeloitiin ja lisäksi havaintojen mukaan ulostettiin vuoteeseen.


Rahan takia Sanoma News ei tietenkään Big Brotheria mainosta, sillä Big Brother on kilpailevan yrityksen tuote. Ehkä takana onkin Sanoma Newsin tavoite viedä uutiset uuteen aikakauteen? Ainakin uutisointi on Sanoman mukaan luotettavaa, mikä tarkoittaa "lupausten pitämistä ja vastuun ottamista omista teoista".

Mistä tuleekin mieleen, että miksi Big Brother -kilpailijat juotetaan suorassa lähetyksessä sellaiseen humalaan, että estojen lisäksi päästä lähtee taju, päältä vaatteet, ja sisältä eritteet?

BB:tä esittävä Sub on osa MTV Mediaa, jonka missio on "näyttää muulle maailmalle mallia". Sen arvoihin kuuluu voitontahto: "Kuljemme aina rintaman etummaisena ja raivaamme sähköisille medioille uusia uria. Erehtyä saa, mutta siitä pitää ottaa opiksi. Emme anna periksi." Tämä tehdään  yksilöä arvostaen: "Kohtelemme muita samalla tavalla kuin toivomme itseämme kohdeltavan. Välitämme toisistamme tukemalla ja kannustamalla."

Vaan eipä juututa Big Brotheriin, vaan katsotaan millaisia vakavia tavoitteita on Iltalehden lööppien takana. Iltalehtihän on kahdesta iltapäivälehdestämme se, jota yleensä pidetään vähemmän vakavana. No, sen mielikuvan voi nyt unohtaa. Iltalehti nimittäin "haluaa edistää taloudellista ja henkistä hyvinvointia, yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta, yksilön vapautta ja yritteliäisyyttä."

Siksi Iltis kehottaakin lukijoitaan katsomaan videon, jossa Jessica Alba shoppailee rintaliivejään vilautellen. Nettisivujen luetuin juttu esittelee "järkyttävää kuvaa Järvilehdon veneturmasta". Ja on siitä Big Brotheristakin tietysti.


Iltalehti muuten on osa Alma Mediaa, joka - omien sanojensa mukaan - on "luottamuksen arvoinen viestien välittäjä, tiedon tulkitsija ja taustoittaja moniarvoisessa yhteiskunnassa." Siksi myös Alman Aamulehti uutisoi yksityiskohtaisesti Big Brotherin bileistä. Vähän epäilyksiä tulkitsemisesta ja taustoittamisesta herättää kuitenkin se, että uutinen on lähes sanasta sanaan samaa tekstiä kuin kilpailevan Sanoma Newsin Iltasanomien uutinen.

Alma Median toiminta nojaa joukkuepeliin ja sen tavoitteena on eri osapuolten tasapuolinen kohtelu. Sen lehdet noudattavat lakien ja muiden säädösten lisäksi myös omia eettisiä toimintaohjeitaan. Liekö virhe, sillä hovioikeus tuomitsi Alman maksamaan yli 80 000 euron korvaukset Lapin Kansasta laittomasti irtisanotulle Johanna Korhoselle. Potkujen syynä oli Korhosen (ja hovioikeuden päätöksen) mukaan se, että hän pussailee naisen kanssa. Kuten BB-kilpailijat tässä Alma Median Aamulehden julkaisemassa kuvassa.


Jotta tuomiosta tulisi varmasti lakien ja säädösten mukainen, Alma on hakenut valituslupaa korkeimpaan oikeuteen.

14 kommenttia:

  1. Anonyymi11:26 ip.

    Ismo, oot loistava!

    VastaaPoista
  2. Anonyymi2:27 ip.

    Yllä kerrottua enempää minun ei tarvitse BB:stä tietääkään. Kiitos tästä :D

    VastaaPoista
  3. Anonyymi2:43 ip.

    Ilokseni huomasin että hs.fi ei enää tänä vuonna uutisoi BB:n tapahtumia - toisin kuin vielä viime vuonna.
    Lehtien pitäisi ehkä siirtää nämä ala-arvoiset viihdeuutiset erillisen uuden brändin alle, jotta nuo kauniit visiot ja missiot saadaan toteutettua. Rohkeus vain taitaa puuttua - pelätään klikkausten vähenemistä, ja muullahan ei tunnetusti netissä ole mitään väliä.

    VastaaPoista
  4. Anonyymi3:15 ip.

    Eniten ihmetyttää tuo Aamulehden nykyinen taso. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö tuo paperiversio ole tamperelaisille kuin Hesarit ja Turun Sanomat muille? Eli paperiversio on "asiaa", ja nettiversio iltapäivälehtitasoa? En tarkoita nyt vain BB-uutisia, muutenkin uutisoivat kuin roskalehdet ("Olisitko uskonut, Jopomies onkin melkoinen hottis! Katso kuuma kuva!)

    VastaaPoista
  5. Anonyymi3:24 ip.

    Jopomiehestä sen verran, että siinä "projektissa" kyseessä oli surullisen kuuluisa Tuomas Haapman (tai mikä lie): http://hikipedia.info/wiki/Tuomas_Haapman

    VastaaPoista
  6. Koistinen3:52 ip.

    Aamulehden paperiversio on yhtä tuubaa kuin nettikin. Vain otsikointi vaihtuu matkalla painokoneeseen.
    Mainio kirjoitus! Näin ne yritysten arvot kestävät päivänvalon. Saman homman voisi tehdä myös muiden toimialojen pörssiyhtiöille...

    VastaaPoista
  7. Anonyymi5:12 ip.

    Mitä tuo BB-talossa tapahtunut kilpailijoiden juottaminen oli? Täysi-ikäiset henkilöt, jotka saavat ihan itse käydä ravintolassa tai kaupassa hankkimassa alkoholia, saivat tarjolle juotavaa. Tilanne vastasi aika paljon esim. talkoita tai urheiluseuran saunailtaa. Onko se sitten tarjoajan vika jos aikuinen ei osaa juoda kohtuudella?

    VastaaPoista
  8. BB:tä esittävä SubTV on osa MTV Mediaa, jonka missio on "näyttää muulle maailmalle mallia". Sen arvoihin kuuluu voitontahto: "Kuljemme aina rintaman etummaisena ja raivaamme sähköisille medioille uusia uria- - -

    Kiitos tästä huomiosta. Voin käyttää sitä lisäperusteluna sille, miksi BB:ssä pitäisi tehdä mediayhteistyötä Chilen kaivostyöläistragedian kanssa! =D

    VastaaPoista
  9. Kuukauden paras bloggaus, hands down! Aiemman kommentoijan pointtia jatkaen, onko klikkien jahtaamisen tosiaankin oltava se ainoa keino netissä menestymiseen. Vai voisiko Suomen kokoisessa maassa rakentaa pienemmän liikennemäärän "laatujulkaisun", josta mainostajatkin olisivat valmiita maksamaan suhteessa kovempaa hintaa.

    VastaaPoista
  10. Anonyymi11:51 ap.

    "Mitä tuo BB-talossa tapahtunut kilpailijoiden juottaminen oli?"

    Se on juurikin sitä. Viedään ihmiset suljettuun ympäristöön missä ei ole mitään tekemistä eikä mitään virikkeitä. Sitten pienen ajan jälkeen heille TARJOTAAN vaihtoehtoiseksi ajankuluksi päihteitä lähes rajattomasti jotta saataisiin omalle tuotteelle näkyvyyttä.

    Eikö tuo ole muka moraalitonta ja täytä hyväksikäytön määreet.

    VastaaPoista
  11. Uskallanko enää mennä kantakuppilan ukkoparlamenttiin kun en ole katsonut ainuttakaan BB:n jaksoa?

    Onneksi Ilta-Sanomat antoi hieman dataa parlamentin seuraavaa istuntoa varten.

    VastaaPoista
  12. Anonyymi7:11 ip.

    Loistokirjoitus!

    Korjaa kuitenkin kanavan nimi. Subtv vaihtoi nimensä jo vuosia sitten pelkäksi Subiksi.

    Ennen nimenmuutosta muuten kanavalla oltiin tarkkoja, että nimi kirjoitettiin "Subtv" eikä suinkaan "SubTV" tai mitään sinnepäin.

    VastaaPoista
  13. Anonyymi7:26 ip.

    Tää oli hyvä. Ja paskaahan se Aamulehti on paperisenakin. Puhumattakaan käsittämättömistä viikkoliitteistään...

    VastaaPoista